۱۳۸۷ آبان ۱۱, شنبه

پیچیده ترین انتخابات جهان با رنگی تازه


انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا از سوی بسیاری از رسانه ها تاریخی یاد شده است.در این انتخابات برای نخستین بار یک سیاستمدار آفریقایی تبار کاندیدای حزب دموکرات شده که از شانس بالایی نیز برای ورود به کاخ سفید برخورداراست.

همچنین براساس برآوردها و پیش بینی های برخی از موسسات و خبرگزاری های آمریکایی، این انتخابات احتمالا گرانترین انتخابات طول تاریخ آمریکا خواهد بود. هزینه های این انتخابات، رقمی حدود پنج میلیارد سیصد میلیون دلار برآورد شده است.

از سال ۱۹۲۸ تاکنون سابقه نداشته است که یک انتخابات ریاست جمهوری بدون کاندیداتوری یک رئیس جمهور و یا معاون رئیس جمهور پیشین برگزار شود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان بازیگری قدرتمند در صحنه جهانی هر چهار سال یکبار و در اولین سه شنبه ماه نوامبر برگزار می شود، که دراین روز چشم های بسیاری از سراسر جهان به این کشور دوخته می شود. این انتخابات مستقیم وغیر مستقیم بر سرنوشت بسیاری از کشور تاثیرگذار است.

هر سال که آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار می گیرد، بحث های زیادی پیرامون روند و سیستم انتخاباتی این کشور صورت می گیرد، که برخی از کارشناسان سیستم انتخاباتی آمریکا را برای داره کشور مناسب نمی دانند.

اما نکته ای در این باره وجود دارد شیوه برگزاری این انتخابات است که با تمامی دنیا متفاوت است و آن سیستم انتخاباتی مبنی بر "الکترال کالج" یا کالج های انتخاباتی است. كه تعداد آنان در هر ايالت مساوي است با مجموع تعداد نمايندگان آن ايالت در سنا و مجلس نمايندگان كه در حال حاضر اعضاي كالج‌هاي انتخاباتي در هر ايالت بين 3 تا 54 نفر و مجموعا ۵۳۸ نفر تعيين شده است.
هر يک از نامزدها براي پيروزي در انتخابات چهارم نوامبر، بايد دستکم 270 راي کالج انتخاباتي (کارت الکترال ) به دست آورند. "کاليفرنيا " به عنوان بزرگترين ايالت آمريکا و سپس "تگزاس" به ترتيب با 55 و 34 کارت الکترال ، در صدر قرار دارند.

در این این شیوه مردم در روز انتخابات نه به نامزد مورد نظر بلکه به اعضای کالج انتخاباتی رای می دهند که این اعضا به دلیل دوری جستن از تأثیرپذیری سیاسی، نباید از بین نظامیان، سناتورها، اعضای مجلس نمایندگان، کارمندان دولت فدرال و اشخاصی و یا افرادی باشند که دارای دفاتر تجاری یا غیرتجاری در آمریکا هستند.

اعضای این کالج ها باید در ایالات خود گرد هم آیند و فرد مورد نظر را در روزی که کنگره تعیین می کند، انتخاب کنند. با ارسال آراء این کالج ها به کنگره، مرحله نهایی انتخابات برگزار می شود که دو مجلس سنا و نمایندگان در نشست مشترک خود در 6 ژانویه آرا را شمرده و رئیس جمهور ایالات متحده را به مردم معرفی می کنند و چنانچه کسی به انتخابات اعتراضی داشته باشد باید آن را مکتوب کرده و بطور مشترک از جانب یک عضو مجلس سنا و یک عضو مجلس نمایندگان به انجام برسد.

یکى از انتقادهایی که به این سیستم وارد می شود، مواردی است که یکی از نامزدها از دیگر نامزد رای بیشتری آورده، اما برنده کلی انتخابات فردی است که آرا کمتری را به خود اختصاص داده است. مانند انتخابات سال 2000 که در آن دوره "ال گور" نامزد دموکرات و جرج بوش جمهوری خواه در مورد نتیجه انتخابات در ایالت فلوریدا اختلاف پیدا کردند که این موجب دخالت دیوان عالی آمریکا و در نهایت اعلام برنده شدن بوش با نیم میلیون رای کمتر به عنوان رئیس جمهوری شد.

در حالی که "ال گور" در سطح ملي با کسب 50 ميليون و 996 هزار و 582 راي از بوش با 50 ميليون و 456 هزار و 62راي پيش بود، اما بوش پس از تصاحب آراي الکترال ايالت فلوريدا، 271راي کالج انتخاباتي و ال گور 266راي اين کالج را کسب کرد.
چرا که او 30 ایالت، و گور 21 ایالت را به خود اختصاص داده بودند، اما جمعیت ساکن در ایالت های ال گور بیش از ایالت های متعلق به بوش بود که بوش با تصاحب تمامی گزینش گرهای کالج های 30 ایالت توانست با چنین تناسبی برنده شود.

هیچ نظری موجود نیست: