۱۳۸۷ آبان ۱۴, سه‌شنبه

رای ایرانیان در انتخابات آمریکا


یاسر کورونی
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سرانجام پس از رقابتی طولانی به ساعت صفر خود نزدیک شد، و تا پایان روز سه شنبه، چهارم نوامبر، سرنوشت یکی از دو نامزد حاضر در آن مشخص خواهد شد.
در حالی مردم آمریکا به پای صندوق رای می روند که دنیا چشم به آنها دوخته است و به دقت رقابت تنگاتنگ مک کین و اوباما را دنبال می کنند، چرا که انتخاب هر کدام از آنها می تواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بر سرنوشت آنها تاثیرگذار باشد.
بنابراین تردیدی نیست که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ایران نیز بازتاب خواهد داشت. هرچند که براستراتژی کلی آمریكا نسبت به ایران تاثیری نخواهد گذاشت، اما تاکتیک‌های آمریکا در قبال ایران بر اساس فردی که رئیس‌جمهور آینده آمریکا می‌شود، تفاوت خواهد کرد. بنابراین آمدن اوباما یا مک کین تاثیری قابل توجه برروابط آینده ایران و امریکا خواهد داشت.
این روزها بحث‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در میان بسیاری از مردم ایران بالا گرفته به طوری که پیش بینی هایی نیز در این مورد می کنند.
در ایران بعضی امیدوارند که با انتخاب باراک اوباما که مشی میانه در برخورد با مسایل جهانی دارد، روابط بین دو کشور پس از سه دهه، سرانجام بهبود یابد. برخی هم می‌گویند سیاست‌های جان مک کین در برخورد با رژیم ایران چیزی است که می تواند منجر به تغییر رفتار تهران شود.
هر چند که هر دو نامزد انتخابات رياست جمهورى آمريكا از فعاليت هاى هسته اى ايران ابراز نگرانى كرده اند و خواستار تشديد تحريم ها عليه ایران شده اند.
شماری از ایرانیان نیز معتقدند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سیاست خارجی این کشور تاثیری ندارد و تحت تاثیر لابی ها است.
در اینجا به نظرات برخی از هموطنان در ارتباط با انتخابات آمریکا گوش می دهیم.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

واقعا فرقی نداره که چه کسی رییس جمهور آمریکا باشه،چرا کاخ سفید از جای دیگه اداره میشه.اما اوباما یک فرق با مک کین داره که ذاتا آدم بدی نیست.

ناشناس گفت...

اگر لابی ها فکر می کردند که ممکن است آقای اوباما به این مرحله از انتخابات برسد، شک نکنید که زیر آب او زده شده بود.

ناشناس گفت...

فرقی نمی کنند هر دو از یک قماشند.